Przedstawiam program wychowawczy, który zrealizowałam w klasie II. Skupiłam go wokół kręgów wychowawczych: tworzymy siebie, zespół klasowy, jedną rodzinę, społeczność szkolną, społeczeństwo.
„KLASA II B ZGRANYM ZESPOŁEM BYĆ CHCE”
CELE WYCHOWANIA
:
- dziecko poznaje siebie,
- działa w zespole zgodnie z normami dobrego zachowania,
- potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych;
METODY PRACY:
1. Gry i zabawy
2. Pogadanki
3. Dyskusje
4. Scenki rodzajowe i drama
5. Treningi umiejętności
6. Twórczość plastyczna i artystyczna dzieci
7. Zajęcia warsztatowe
8. Wycieczki turystyczno krajoznawcze
FORMY PRACY:
- indywidualna,
- grupowa,
- zebrania
EFEKTY DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH:
Uczeń prezentuje i dba o rozwój swoich zainteresowań
ma poczucie przynależności do klasy
jest odpowiedzialny za efekty pracy w grupie
wie, jak należy zachowywać się w kontaktach z rówieśnikami
stara się w pokojowy sposób rozwiązywać konflikty z rówieśnikami
rozumie, że w pewnych sprawach może podporządkować się rówieśnikom, a w niektórych powinien bronić swojego zdania zna i przestrzega przyjęte zasady dobrego zachowania na lekcjach, w czasie przerw, w miejscach publicznych, zna i przestrzega poznane zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, podejmuje próby włączania się do organizowania życia kulturalnego klasy,
rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne, zna hymn polski oraz symbole narodowe
zna niektóre zabytki Gniezna, Krakowa i Warszawy oraz własnego regionu
wie, co to jest Unia Europejska
KRĘGI PRACY WYCHOWAWCZEJ
|
FORMY REALIZACJI
|
TWORZYMY SIEBIE
|
„To lubię” Prezentowanie własnych marzeń i zainteresowań w formie ustnej, a także pisemnej, plastycznej, fotograficznej na łamach gazetki klasowej. „Rozwijam zainteresowania” Dbanie o swój rozwój poprzez udział w organizowanych zajęciach dodatkowych zgodnych z własnymi zainteresowaniami; (kółko informatyczne, sportowe, teatralne, łyżwy, basen) Przygotowywanie się do udziału w konkursach. „Mam swoje zdanie” Wypowiadanie i uzasadnianie własnego zdania na dany temat. Asertywne odmawianie i odporność na namowy rówieśników– trening umiejętności. „Żyję w zgodzie z innymi” Wybaczanie w przypadku koleżeńskich nieporozumień –drama. Sformułowanie zasad takiego zachowania się w miejscach publicznych, by nie wywoływało ono konfliktów. „Umiem się uczyć” Nauka technik samodzielnego uczenia się. „Dbam o swoje bezpieczeństwo” Praktyczne stosowanie poznanych zasad bezpiecznego poruszania się po drogach, zachowania w szkole. Poznanie zagrożeń, jakie mogą spotkać dzieci ze strony innych ludzi i sposobów reagowania na nie. Poznanie zagrożeń dla zdrowia, życia i uczenia się, wynikających z palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków.
|
TWORZYMY ZESPÓŁ KLASOWY
|
„ Wiemy, jak należy się zachowywać w klasie” Ustalenie zasad dotyczących zachowania się drugoklasistów wobec siebie (bez agresji i niechęci). Odgrywanie scenek pokojowego rozwiązywania konfliktów. „Staramy się sumiennie wywiązywać z obowiązków” Powierzenie dyżurnym obowiązków z cotygodniową oceną ich zaangażowania. Pomoc w utrzymaniu porządku przez dyżurnych w szatni. Ustalenie zadań samorządu klasowego. „Dbamy, aby wszyscy czuli się w naszej klasie miło” Pamiętanie o imieninach – w podarunku „To dla Ciebie” wpisywanie miłych słów przez kolegów i koleżanki. „Wspólnie spędzamy czas” Zorganizowanie wycieczki klasowej do Brzozy Toruńskiej. Wspólne wyjścia do kina, teatru. Wspólne imprezy w klasie i na terenie szkoły: ü Dziś dla Was nasi Koledzy ü Kolędowanie ü Karnawałowe szaleństwa ü Dzień Dziewczyn
|
TWORZYMY JEDNĄ RODZINĘ
|
„Rodzice naszymi przyjaciółmi” Organizowanie wyjść z udziałem rodziców Zabawy przy ognisku Podchody Organizowanie imprez z udziałem rodziców Przepowiednie Andrzejkowe Podarunki Mikołajkowe Dzień Rodziny Organizowanie zajęć z udziałem rodziców: Cała Polska czyta dzieciom” Rodzic –ekspert (przeprowadzenie zajęć plastycznych, muzycznych przez uzdolnionych rodziców).
|
TWORZYMY SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNA
|
„Nie jesteśmy w szkole sami” Przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się podczas zajęć, przerw. (Stosowanie systemu punktowego za określone zachowania uczniów) Realizowanie projektu „My się ciszy nie boimy”.
„Reprezentujemy klasę i szkołę” Uczestniczenie w konkursach: szkolnych (plastycznych, komputerowych, czytelniczych, matematycznych, ortograficznych) międzyszkolnych Przygotowanie wystawy „Portret mojego nauczyciela”.
„Wspólnie spędzamy czas” Uczestniczenie w „Święcie pieczonego ziemniaka” Udział w RAJDZIE ŚLADAMI PATRONKI SZKOŁY Kontynuacja akcji „Cała Polska czyta dzieciom” Udział w imprezach szkolnych.
|
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO
|
„Jesteśmy Polakami” Godne zachowanie się podczas uroczystości szkolnych, państwowych. Wskazywanie położenia miejscowości na mapie Polski i Europy. Poznanie nazw krajów sąsiadujących z Polską. Poznanie legend związanych z przeszłością państwa polskiego. Zabytki dawnych stolic Polski i obecnej.
Udział w konkursach:
„ Co wiesz o stolicach Polski- dawnych i obecnej?”, „Sławni Toruńczcy”. Poznanie informacji na temat Unii Europejskiej. Poznanie tradycji związanych z obchodami świąt Bożego Narodzenia w wybranych państwach Europy. Przygotowanie inscenizacji legendy toruńskiej. Odwiedzenie pensjonariuszy z życzeniami w Domu Pomocy Społecznej.
|
Sabina Cyrklaff
Nauczyciel kształcenia zintegrowanego
Zespół Szkół nr 9